Direktlänk till inlägg 17 december 2015

Bra ny musik

Av Svempa Alveving - 17 december 2015 20:54


 


Som den musiknörd jag är så scannar jag de flesta sociala medier för att upptäcka ny och intressant musik. I dagens samhälle där man via exempelvis Spotify bara klickar sig vidare mellan den oerhörda mängd av låtar som finns att tillgå är det lätt att missa en hel del bra musik. Desto bättre stannade jag upp vid detta band.


Som av en slump dök detta band upp i mitt Instagram flöde. Först fick jag ett sug beroende på snygga bilder från studio och diverse liveklipp, sen började jag kommentera deras bilder. Vad som var extra roligt var att få svar. Band som   försöker slå sig fram borde inte underskatta denna lilla del. Många bemödar sig ej att svara vilket såklart kan ha sin naturliga orsak. Att få svar är något som jag dock uppskattar oerhört. Att sedan få chansen att skriva några rader om bandet är fantastiskt.


I sin presentation bekriver bandet sig som ett nystartat rockband men trots detta har de hunnit bygga upp ryktet som ett riktigt bra liveband. Jag har ännu inte haft chansen att se bandet men hoppas att ges chansen till det vid tillfälle.


Tillfällen borde det bli dels då bandet precis som jag är 08-baserad och dels utifrån låten som är rock när den är som mest välmående, en sån där låt som man bara vill lyssna på repeat om och om igen. Man kan väl enklast beskriva soundet som svängig gitarrbaserad rock med touch av både 60 och 70-talet. Musiken är som ni förstår smittande och lätt beroendeframkallande. Sången sitter som handen i handsken och ger en dimension till i det fylliga ljudlandskapet som Svartanatt erbjuder lyssnaren.


Låten heter Demon.Bandet säger själv att låten handlar om en människas längtan att hitta den rätta vägen, att bli fri från alla begär men att demonen slår till när man minst anar det och den gör allt den kan för att sätta klorna i din själ. Efter att ha lyssnat ett otal gånger så undrar jag om jag verkligen vill komma loss ? Detta är som sagt högkvalitativ rock av ypperlig klass. I en värld där jag får bestämma så borde bandet ha en ljus framtid famför sig och detta skulle med lätthet kunna bli nåt som går på andra radisostationer än enbart svenska


I somras spelade bandet även in en musikvideo till låten. Detta under ledning av filmskaparen Vincent "Pussel" Widegren. Videon finns redan nu tillgänglig på Youtube 


Svartanatts debutalbum är planerat att släppas under våren 2016 och det är något som jag ser frame mot med stort hopp. Kanske erbjuds vi fler smakprov innan dess då denna låt är en av tre som spelades in vid samma tillfälle?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svempa Alveving - 23 oktober 2015 22:28


Den har stått där i bokhyllan och samlat damm. Jag har lyft den in och ut några gånger,tummat på bladen och ställt tillbaka. Jag har helt enkelt varit tvungen att bli klar med min egen sorg . Inte så att jag blivit drabbad direkt utan mer indirekt...

Av Svempa Alveving - 30 september 2015 10:29

Igår var jag på middag på vårt företags Sverigekonferens. I fina miljöer på Lastberget i Bålsta närmare bestämt.Jag var ditbjuden fast jag slutar på företaget den 1 dec. Eftersom mycket handlar om framtiden och jag inte är en del av den så kändes det...

Av Svempa Alveving - 19 september 2015 19:21


I fredags kväll kunde jag springa igenom sista passet inför Brotorp imorgon söndag. Trots ofrivilligt uppehåll på några dagar då jag haft en krånglande hals kändes det som att det fanns ett tryck i steget,nästan så att det kändes som att jag flöt...

Av Svempa Alveving - 14 september 2015 21:22


För 3 år sedan drygt så var vikten och konditionen en helt annan än vad den är idag. Jag hade nog inte sprungit många meter sen jag slutade spela fotboll vid 15 år. Vantrivselkilona var många och trösten var att äta mer onyttigt. Det skulle dock k...

Av Svempa Alveving - 11 september 2015 07:22


Som kontinuerlig inköpare av skivor (ja jag vet jag är en fossil ) ? så är detta närmast en religiös upplevelse. Äntligen äger jag den och den är värld varenda krona ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards